آغاز رای‌گیری زودهنگام در آمریکا؛ رکورد بیشترین آرا در یک ایالت کلیدی ثبت شد

ترامپ چهار سال قبل ایالت جورجیا را با اختلاف اندک ۱۱ هزار رای از مجموع ۵ میلیون رای به بایدن واگذار کرده بود

مرکز رای‌گیری در ایالت جورجیا‌ــ AFP

با آغاز رای‌گیری زودهنگام انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، شمار آرایی که روز سه‌شنبه در ایالت جورجیا به صندوق ریخته شد رکورد شکست. این در شرایطی است که این ایالت کلیدی با پیامدهای طوفان هلن و تغییرات بحث برانگیز مدیریت انتخابات که موجی از شکایت‌های حقوقی را به دنبال داشت دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.

به گزارش سی‌ان‌ان، بیش از ۳۲۸ هزار رای روز سه‌شنبه در این ایالت ثبت شد. به گفته گیب استرلینک، رئیس دفتر امور ایالتی جورجیا، رکورد قبلی بیشترین آرای روز اول رای‌گیری ۱۳۶ هزار رای در سال ۲۰۲۰ بود.

این ایالت چرخشی یکی از مناطقی است که نامزدهای هر دو حزب در انتخابات این دوره به‌دقت زیر نظر داشته‌اند. دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق و نامزد جمهوری‌خواهان، که این ایالت را چهار سال قبل با اختلاف اندک به جو بایدن واگذار کرد، در تلاش است آن را پس بگیرد. اعضای جمهوری‌خواه هیئت انتخابات ایالتی تغییراتی در نحوه برگزاری انتخابات مطرح و تصویب کرده‌اند که دموکرات‌ها را به طرح چالش‌های قانونی واداشت و بسیاری از آن‌ها در شرایطی که روز انتخابات نزدیک است همچنان حل‌نشده باقی مانده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌رغم خسارت‌ها و مشکلاتی که طوفان هلن در ایالت‌های جنوب شرقی ایجاد کرده است، مسئولان انتخاباتی جورجیا اعلام کردند که آرای غیابی طبق برنامه به‌صورت پستی ارسال شده‌اند و طوفان تاثیری بر این روند نداشته است.‌

کارشناسان می‌گویند برخی قوانین جدید ایالتی قوانین مربوط به آرای غیابی را سخت‌تر کرده است و همین موضوع ممکن است از جذابیت این گزینه نسبت به رای حضوری زودهنگام بکاهد.

در حالی که در سال ۲۰۲۰ بسیاری از صندوق‌های رای‌گیری ۲۴ ساعته و هفت روز هفته در دسترس بودند، امسال تعداد کمتر خواهد بود و فقط در ساعت اداری در دفاتر انتخاباتی یا محل‌های رای‌گیری زودهنگام قرار خواهند داشت.

برد رافنسپرگر، وزیر ایالتی جورجیا، پس از نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ که بایدن با اختلاف ۱۱ هزار و ۷۷۹ رای از مجموع حدود ۵ میلیون رای در این ایالت پیروز انتخابات اعلام شد، آماج انتقاد جمهوری‌خواهان بود. او در مورد این دوره گفت تدابیر لازم برای برگزاری انتخابات سالم اتخاذ شده است و مسئولان انتخاباتی علاوه بر نظارت دقیق، تجهیزات ثبت آرا را به‌صورت تصادفی بازرسی خواهند کرد تا اطمینان حاصل شود هک نشده‌اند.